Novinky z oblasti firemného vzdelávania pod jednou strechou

 IPA Slovakia, s.r.o. , 29.09.2016, 8:11

HR špecialisti, nákupcovia, predajcovia, marketéri, finanční pracovníci, kvalitári, či IT manažéri denne bojujú s nejasne definovanými procesmi, nepresne určenými zodpovednosťami, nesystematickou prácou s informáciami, nepresne formulovanými štandardmi. Postrádajú nerozhodnosť či bojujú s byrokraciou. Je preto načase hľadať optimálnejšie spôsoby a transparentnejšie cesty k úspechu. Výzvy existujú v každej oblasti podnikového systému. Pre ľudí – zamestnancov, ktorí sa neboja zmeny. Výrobné procesy ovplyvňuje vo výraznej miere poriadok v nevýrobných administratívnych procesoch. V niektorých slovenských i českých podnikoch potrebu zmeny pochopili. Prehodnotili plytvanie času, financií, informácií, ľudských kapacít a v konečnom dôsledku i plytvanie sebou samým. Kladiete si otázku „Ako na to?“

V októbri 2016 otvára IPA Slovakia už 2. ročník Master štúdia štíhlej administratívy.

TRÉNINGY + EXKURZIE + MASTER PROJEKT. Dlhoročné poznatky a medzinárodné skúsenosti z priemyselného inžinierstva tímu IPA Slovakia viedli k tomu, že administratívne procesy zaostávajú za výrobnými procesmi a vyžadujú „viac štíhlosti“ a koordinácie ľudských, finančných a komunikačných zdrojov. Preto IPA Slovakia, v septembri 2015, otvorila 1. ročník Master štúdia štíhlej administratívy.

Ide o ročné praktické štúdium zamerané predovšetkým na získanie 70% zručností a 30% vedomostí v Lean administratíve. Štúdium vychádza z už 15 rokov fungujúceho tréningového programu Master štúdium priemyselného inžinierstva, zameraného na realizáciu zmien vo výrobných procesoch. Študenti absolvovali 10 tréningových modulov vo forme seminárov a workshopov, z toho 5 modulov v priestoroch IPA Slovakia a 5 modulov priamo vo firmách zákazníkov a zúčastnili sa poznávacích exkurzií GO & SEE. V novembri ich čaká finálne odprezentovanie Master projektu. „Participanti vždy radi diskutovali o tom, kto, čo má zavedené, na čom pracuje, s čím sa „pasuje“ v administratíve: A veď my to máme takto zavedené, nám toto funguje”, hovorí odborná garantka štúdia Janka Musilová. V 1. ročníku absolventi riešili nasledovné Master témy:

  • elektronické spracovanie faktúr,
  • zrýchlenie riešenia a uzavretia 8D,
  • zefektívnenie procesu vyúčtovania služobných ciest,
  • automatizácia zberu dát a vystavovania vstupných dokumentov na prevádzke,
  • optimalizácia procesu objednávania služieb a následné prijímanie služieb v systéme SAP,
  • stabilizácia zamestnancov vo výrobe,
  • optimalizácia zberu a vyhodnocovania dát pre katalóg pracovných štandardov & HR audity.

Takto, vďaka kontinuálnym tréningom, GO & SEE exkurziám a prácou na vlastnom Master projekte sa dajú nastaviť dlhodobo fungujúce administratívne procesy napr. i vo Vašom podniku. Prakticky si vyskúšate lean nástroje na analýzu, optimalizáciu a meranie práce. Naučíte sa hodnotiť pracovné postupy a procesy nielen ekonomickými ukazovateľmi. K osvedčeným lean metódam optimalizácie administratívnych procesov vo výrobných spoločnostiach patrí napríklad: štandardizácia procesov, vizualizácia, 5S, VSM, KANBAN, technika identifikácie 7 druhov plytvania. O prínosoch jednotlivých metód si môžete prečítať viac aj tu.

ZMENA VYŽADUJE PROCESNÉ KOMPETENCIE. Ľudské zdroje sa podstatným spôsobom menia. HR špecialisti sa zapájajú do aktivizácie zamestnancov, tvoria a podporujú vysokovýkonné tímy (pozri aj Toyota Kata). Navrhujú organizačné úpravy, procesné zásahy a systémy hodnotenia výkonnosti. Ich práca smeruje k podpore dosahovania pridanej hodnoty pre zákazníka.

Nezanedbateľným faktorom úspešného podniku je efektívne fungovanie procesov na nákupe. Nákup je zložitý proces, najmä vo veľkých podnikoch, ktoré spracováva požiadavky zákazníkov, vyhľadáva potenciálnych dodávateľov, robí výberové konania, dohaduje dodacie podmienky, odsúhlasuje zmluvy, kontroluje dodávky, odsúhlasuje platby, vybavuje reklamácie. Tlak na nákup je veľký, jednak od zákazníkov, a jednak od ostatných oddelení. Plynulé procesy musia preto fungovať tak, aby vynaložené náklady boli optimálne pre oddelenie predaja, pre ktoré poskytuje informácie o dostupnosti tovaru na skladoch, možnosti zakúpenia produktov od dodávateľov a ceny vstupných materiálov slúžiace na vytvorenie konečnej ceny pre zákazníka.

Úspech predaja produktov stojí na aktívnom systéme spoznávania trhu marketingovým oddelením, vyhľadávaní a identifikácie zákazníkov, kontinuálnom spracovávaní informácii o zákazníkoch a konkurencii, na schopnostiach obchodníkov realizovať marketingové príležitosti, ale tiež na aktívnom zapojený obchodu a marketingu do projektov vývoja nových výrobkov a výrobných procesov.

Vytvorením systémovej spolupráce medzi oddeleniami dokáže podnik ponúknuť vyššiu pridanú hodnotu pre zákazníkov (interných, externých) v podobe optimálnejšieho prepojenia ľudských, finančných a komunikačných tokov. Pretože v budúcnosti, budú mať výhody tie podniky, ktoré umožnia svojim zamestnancom získať a rozvíjať procesné kompetencie na meranie, analýzu a riadenie výkonnosti procesov. , budú schopní nastaviť poriadok v informáciách naprieč administratívou pre zvýšenie výkonnosti výrobných procesov.

Druhý ročník Master štúdia štíhlej administratívy sa otvára 20. októbra 2016, v Žiline. O svoje príbehy a praktické skúsenosti sa opäť podelia Ján Košturiak a Jozef Krišťak, spoločne s tímom konzultantov a projektových manažérov IPA Slovakia. Garantmi štúdia sú Jana Musilová a Lukáš Richter.

Pridajte sa k úspešným! www.ipaslovakia.sk


Autor: Jana Žifčáková, MarCom Consultant