Novinky z oblasti firemného vzdelávania pod jednou strechou

 IPA Slovakia, s.r.o. , 08.09.2016, 9:04

Filozofia štíhleho riadenia nachádza stále častejšie svoje uplatnenie aj v oblastiach, ktoré netvoria jej tradičnú doménu, sú nimi napríklad služby a administratíva. Teoretických článkov nájdeme hromady; často zo zahraničia. Chýbajú však ukážky funkčných riešení, a to konkrétne v špecifických podmienkach slovenských a českých firiem. Preto sme sa rozhodli začať publikovať sériu článkov práve takéhoto zamerania, vychádzajúcu z praktických skúseností IPA Slovakia. Tu si ukážeme príklad zlepšovania procesov z oddelenia ľudských zdrojov vo veľkej slovenskej spoločnosti.

Prípadová štúdia

Pred samotným zlepšovaním procesov je zásadným krokom správny výber procesu. Vytipované procesy posudzujeme podľa viacerých kritérií a uprednostňujeme tie, ktoré:

  • Majú priamy vplyv na požiadavky zákazníkov
  • Spôsobujú najviac problémov
  • Si vyžadujú najviac času a nákladov
  • Prechádzajú naprieč viacerými oddeleniami
  • Sa viac dotýkajú zamestnancov
  • Spotrebúvajú najviac zdrojov
  • Majú najväčší potenciál na zlepšovanie
  • Ak prechádzajú úzkym miestom

V rámci dvojdňového praktického školenia sme sa rozhodli zamerať na zefektívnenie procesu výberu operátorov na montážne linky.


OČAKÁVANÉ VÝSTUPY:

  • Skrátiť priebežnú dobu výberu nových zamestnancov (od prijatia požiadavky od supervízora po nástup nových zamestnancov)
  • Znížiť administratívnu záťaž pre zamestnancov firmy
  • Zvýšiť produktivitu HR oddelenia
  • Identifikovať problémy a navrhnúť zmeny, zlepšiť stabilitu procesu


PRIEBEH:

  1. Oboznámenie účastníkov s metodikou mapovania hodnotového toku
  2. Naučenie sa jej základov na teoretickom príklade
  3. Výber procesu pre analýzu z prostredia firmy
  4. Mapovanie a popis súčasného stavu, identifikácia problémov
  5. Postupné navrhovanie budúceho stavu, spojené s ukážkami iných riešení pre inšpiráciu
  6. Definovanie súboru opatrení

V rámci analýzy sme posudzovali procesy: selekcia životopisov, pozvanie uchádzačov, pohovor, vyhodnotenie pohovoru, oboznámenie uchádzača o podmienkach pracovnej zmluvy, schválenie, príprava dokumentov, podpis pracovnej zmluvy, spracovanie podkladov a nástup uchádzačov. V procese figurovali: uchádzači o zamestnanie, pracovník HR oddelenia, HR manažér, agentúra a pracovný lekár.

Výstupom diskusie bolo celkovo 17 konkrétnych opatrení na zlepšenie existujúceho stavu. Spomeňme napríklad: zmenu ordinačných hodín lekára, zlepšenie zastupiteľnosti členov výberovej komisie, elimináciu zbytočných schvaľovacích procedúr, zlepšenie informovanosti uchádzačov, zníženie administratívy a uľahčenie práce či úpravy softvéru. Každé z opatrení malo definovaný merateľný prínos.





Pozrime sa teraz spolu v nasledujúcej tabuľke na porovnanie pôvodného procesu a navrhnutého nového stavu.

Parameter

Pôvodný stav

Nový proces

Priebežná doba

XY hodín

skrátenie o 28,5 %

Celková prácnosť

XZ normohodín

zníženie o 52,4 %

Počet procesov

10

7

Ďalšie prínosy


-
  • Vytvorenie centrálnej databázy
  • Zlepšenie informovanosti uchádzačov
  • Odbremenenie HR manažéra
  • Úspora papiera na tlač


ČO TIETO VÝSLEDKY ZNAMENAJÚ V PRAXI?

Popíšme azda tie najdôležitejšie:
  • Skrátenie priebežnej doby a zlepšenie informovanosti zvyšuje šancu, že daný účastník počas procesu neuprednostní pracovnú ponuku konkurenčnej spoločnosti.
  • Celkové zníženie prácnosti umožňuje zvýšenie frekvencie realizovaných prijímacích konaní HR pracovníkmi (dokážu ich spraviť raz toľko!), čo sa odrazí v plynulejšom dodávaní kvalifikovaných ľudí pre jednotlivých supervízorov liniek.
  • Zmeny v spôsobe vykonávania evidencie prinesú zníženie rizika vzniku chyby či predídeniu prijatia nevhodného kandidáta.
  • Azda sú uvedené skutočnosti ukážkou, že je možné zlepšovať aj nevýrobné procesy. Ako ukazujú skúsenosti IPA Slovakia, práve v administratívnych procesoch sa často skrýva ten najvyšší potenciál na zlepšovanie. Škoda je po ňom nesiahnuť.

Práve za účelom zlepšovania nevýrobných procesov sme vytvorili ročné praktické Master štúdium štíhlej administratívy. Už v októbri 2016 otvárame nový ročník Master štúdia štíhlej administratívy.


POČAS ŠTÚDIA MÔŽETE S PROFESIONÁLNYM KONZULTANTOM RIEŠIŤ AJ TIETO TÉMY:

  • Elektronické spracovanie faktúr
  • Zrýchlenie riešenia a uzavretia 8D
  • Zefektívnenie procesu vyúčtovania služobných ciest
  • Automatizácia zberu dát a vystavovania vstupných dokumentov na prevádzke
  • Definovanie a stanovenie metrík pre administratívne procesy
  • Stabilizácia zamestnancov vo výrobe

Tešíme sa na Vás.