Biznisové príležitosti po koronavíruse

Tento článok som sa rozhodol napísať preto, aby som si zachoval pozitívne myslenie v tej najťažšej možnej dobe. A možno dodal inšpiráciu a odvahu ostatným v mojom okolí. Nič iné nám ani neostáva… Situácia je vážna. A to nielen zo zdravotného pohľadu, ale aj ekonomicky. Slovensko je fakticky vo vojnovom stave a život sa zastavil. Všetci čakáme, čo sa bude diať. Či to naše zdravotníctvo zvládne, či sa podarí zastaviť šírenie nového koronavírusu a koľko celá táto situácia bude trvať.Už teraz vieme povedať, že život sa do normálnu za dva týždne nedostane. Všetko je len na začiatku a mnohé európske krajiny s opatreniami iba začínajú. Čaká nás ťažký rok 2020. Symbolika čísla 2020 teda nespočíva len v jeho plnosti a symetrii, ale s veľkou pravdepodobnosťou bude znamenať pre dnešný svet zásadný globálny míľnik.Je super sledovať, ako sa ľudia aj vďaka internetu rýchlo zmobilizovali a veľmi rýchlo vzniklo niekoľko prospešných projektov, ktoré sa snažia aktuálnu situáciu prekonať.Smesvami.sk (smesvami.sk) je online aplikácia z dieľne Echtu, ktorej cieľom je pomoc bežným živnostníkom prekonať vypadnuté obdobie cez predplatné služieb na ďalšie obdobie. Iniciatíva „Kto pomôže Slovensku” zas zbiera peniaze na bežné potreby nemocníc a lekárov v čase pandémie. V neposlednom rade je to online iniciatíva „Zostaň doma” s cieľom šíriť toto posolstvo medzi ľudí. Zabudnúť netreba ani na mobilnú aplikáciu Zostaň zdravý, ktorá monitoruje výskyt nákazy aj vo vašom okolí. Sme pripravení (www.smepripraveni.sk) zase združuje a prepája zdravotníckych dobrovoľníkov s inštitúciami, v ktorých ich potrebujú.Faktom však zostáva to, že ekonomika sa na chvíľu zastavila a veľa firiem či živnostníkov bude mať problém. Nejde len o cestovné kancelárie či reštaurácie, lavína pôjde od bežných remeselníkov cez výrobné firmy.Už teraz sa to prejavuje na trhu. Podľa portálu Ecommerce Bridge sa síce veľmi rýchlo navýšili konverzie v e-shopoch, ale potom začali v priemere klesať a jediným víťazom je zatiaľ segment zdravie.Nástroj Roivenue zas analyzoval online marketingové rozpočty na českom trhu. Je tam prepad takmer 40 %, najmä na úkor brandových kampaní.Presne toto je moment, keď treba začať myslieť pozitívne a hľadať také riešenia a inovácie, ktoré nás posunú vpred. Nebude to trvať dni ani týždne. Bude to beh na dlhú trať. Aké príležitosti sa teda „vďaka” koronavírusu budú otvárať a nad čím by sa mala každá značka v dnešnej dobe zamyslieť?Ešte na záver úvodu dodávam trochu optimizmu. Pozrite si ekonomický vývoj v rôznych krajinách pri predchádzajúcich epidémiách:Ak ste ako firma do dnešného dňa nemali svoj eco-friendly, bio-friendly, či iný program na udržateľný rozvoj, teraz bude ten správny čas. Žijeme v momente, keď si ľudia výrazne uvedomujú zraniteľnosť a tiež potrebu spolupatričnosti, kolektivizmu. Tento pocit z bežných ľudí len tak rýchlo nezmizne. Je to podobné ako pri ľuďoch, ktorí prežili hrozby a utrpenie vojny. Uvedomujú si základné hodnoty, majú väčšiu radosť zo života, ako aj z úplne bežných vecí. Netvrdím teraz, že ľudia prestanú bezhlavo cestovať alebo nakupovať hlúposti, ale vo všeobecnosti si myslím, že sa bude dávať ešte väčší dôraz na:Niektoré firmy, ako napríklad Dedoles, to majú už dávno v krvi:Toto všetko sú veci, ktoré firmy môžu a vedia pretaviť do svojich produktov, služieb či starostlivosti o zákazníka. Nikto teraz nevie, ako bude vyzerať svet po roku 2020. Toto tvrdenie síce znie trochu apokalypticky, ale už teraz je jasné, že pandémia koronavírusu zanechá na ľuďoch, ekonomike a celkovo svete jazvu, ktorá nás prinúti zmeniť zmýšľanie a prístup k sebe aj svojmu okoliu. Firmy by sa mali na tieto razantné zmeny začať pripravovať.Asi najlepšia pomôcka k tomuto uvažovaniu, ktorú som na internete našiel, je z Harvard Business Review:Zmena zmýšľania ľudí a ich nové katastrofické skúsenosti sa pretavia aj do reklamných a obsahových aktivít značiek. Viete si predstaviť, že by v budúcnosti fungovala takáto reklama?Jasné, že nie. Firmy budú musieť vo veľkom prejsť zo „selling” na „caring”, z obchodov do domácností. Reklama bude viac o humánnosti, vzájomnej pomoci, do popredia sa ešte viac dostanú CSR aktivity. Niektoré firmy, ako napríklad LIDL, toto pochopili už dávnejšie (Žihadielko, stromy a pod.), iné obroda ešte len čaká.Dôležitejší bude aj obsah a obsahový marketing. Už nebudú stačiť len prázdne reklamné slogany a jednoduché bannerové vizuály. Firma bude musieť presvedčiť svojich zákazníkov o kvalitných produktoch, dobrej službe či úprimnosti dobročinných aktivít. Práve na to je ideálny content marketing.Obdobie karantény a ekonomickej neistoty znamená aj to, že mnoho firiem pozastavilo alebo znížilo nevyhnutné, najmä brandové, online kampane. V mnohých segmentoch (schválne nepíšem všetkých) sa to prejavilo v nižšej aukcii pri PPC kampaniach. Paradoxne tak budú v najbližšom období lacnejšie kampane s väčšou viditeľnosťou a dosahom.Tomuto tvrdeniu nahráva fakt, že ľudia sú viac-menej doma. Viac času trávia pri televízii, na sociálnych sieťach a spravodajských weboch, teda impresie stúpajú, čas strávený online sa predlžuje a reklamy je menej. Čo viac by sme si mohli z pohľadu online marketingu želať?Je jasné, že mnoho firiem nevie momentálne predávať online, pretože ich klientela nie je v práci alebo nerobí bežné výdavky. Na druhej strane, ak je firma dostatočne silná a zdravá, vie sa viac venovať spomínaným CSR témam, radám pre svojich zákazníkov a vo všeobecnosti im spríjemňovať neľahkú situáciu doma. Určite sa jej takto vynaložené reklamné prostriedky vrátia dvojnásobne, keď to všetko skončí.Mnoho firiem bude mať teraz čas na prehodnotenie svojho klasického biznis modelu. Aby ste ma nepochopili zle. Nemyslím si, že offline predaj, reštaurácie či kaviarne vymiznú. To vôbec nie. Ľudia sú, prirodzene, sociálne tvory a táto potreba osobnej interakcie tu určite zostane.Na druhej strane je tu internet a moderné technológie v podobe VR riešení a hologramov. Aktuálna situácia prispeje k tomu, že sa ľudia začnú zamýšlať, ako ich čo najviac využiť vo svoj prospech. Čo ak príde niečo podobné o 5 rokov? Nikto, samozrejme, nevie, čo bude o 5 rokov. Možno nebudeme mať energiu na chod internetu alebo do nás vpáli asteroid, ale o tom si budeme písať potom.Pandémia je jasný spúšťač toho, aby sa firmy stále viac a viac digitalizovali. Nemusí ísť o žiadne prevratné riešenia. Stačí, keď reštaurácia bez donášky začne tú donášku robiť.
Alebo keď automobilka umožní svojim potenciálnym klientom testovaciu jazdu cez VR headset. Alebo keď kaviareň v centre mesta spustí donášku kávy a koláčikov. A čo záhradné centrá? Je jar a vonku je pomerne pekné počasie. Ľudia sú doma a jednou z aktivít, ktorú môžu robiť, je príprava záhrady po zime. Lenže všetky záhradníctvá sú zatvorené. Prečo by nemohli záhradné centrá poskytovať online konzultácie či virtuálne nákupné košíky bez potreby mať v prevádzke eshop?Tie riešenia existujú, no každá firma sa musí osobitne zamyslieť nad svojím biznisom. Je to taktiež príležitosť pre výrobné firmy, aby zintenzívnili digitalizáciu svojich výrobných procesov či skladov. Podporí to tiež robotizáciu. Je jasné, že ak máte zamestnancov doma, tak vyrábať neviete. Iné by to bolo, keby ste mali sklad v cloude a procesy vo výrobe automatizované do takej miery, že by ste výrobu obmedzili len čiastočne.Ako príklad môžem uviesť modulárny ERP systém ODOO, ktorý implementuje naša partnerská firma Implemento.sk alebo európsku iniciatívu Industry Fusion, ktorej cieľom je zjednotiť výrobné technológie pod jednu softvérovú platformu aj vďaka open source operačnému systému. Toto všetko sú riešenia a nápady, ktoré sa musia v najbližšom období zvážiť.V krízových situáciách je vidieť, ktoré značky majú za sebou verných fanúšikov. Pekným príkladom je populárny Martinus.sk. Firma je známa svojím proklientským prístupom a nielen medzi čitateľmi kníh je považovaná za Lovebrand. V období humanitárnej a ekonomickej krízy, ako je tá aktuálna, môže byť práve toto obrovskou výhodou.Martinus nečakal na nútené uzatvorenie všetkých kamenných prevádzok. Urobil tak ešte predtým. Dobrovoľne pre ochranu svojich zamestnancov aj zákazníkov. Toto gesto aj následná online komunikácia firmy dokazujú, na akých hodnotových základoch firma stojí a jej fanúšikovia o tom vedia. A odplatia sa im v budúcnosti.Presne toto je moment, keď majú silné značky väčšiu šancu predbehnúť svoju konkurenciu a tie slabé padnú do večného zabudnutia. Prirodzene, predpokladom pre toto tvrdenie je schopnosť firiem prežiť ekonomický prepad. Nejdeme tu teda polemizovať o finančných vankúšoch jednotlivých firiem či možných ekonomických opatreniach jednotlivých vlád. Ide skôr o silu značky samotnej. Je to podobné ako populárny sused a taký, ktorého nikto nemá rád alebo nikto o ňom nič nevie. Ak je zle, ľudia na seba myslia viac, starajú sa o seba viac. Ale je prirodzené, že sa starajú viac o tých, ku ktorým majú bližšie. A nie o tých, o ktorých nič nevedia.Už dlho sa najmä v západnom svete hovorí o demografických krivkách. Všeobecná populácia postupne starne. Verejná diskusia bola napríklad o dostatočných kapacitách v domovoch dôchodcov, starostlivosti o seniorov alebo nových službách, ktoré by seniori chceli v budúcnosti využívať.Osobne si myslím, že práve tých služieb nevzniklo toľko, koľko by reálne mohlo. Samozrejme, služby v podobe e-shopov, nadštandardnej starostlivosti či cestovania pre seniorov, sú úzko prepojené s ich kúpyschopnosťou. Ale aj toto sa bude postupne meniť. Zmení sa najmä zmýšľanie všeobecnej populácie. Koronavírus predstavuje značné riziko hlavne pre starších ľudí a ľudí s rôznymi chorobami. Pre bežného zdravého človeka neznamená vysoké riziko. A presne toto sa dnes veľmi výrazne komunikuje aj v médiách.V priebehu pár dní sa dali dokopy najväčšie potravinové reťazce s iniciatívou, aby v určitých hodinách cez deň mohli nakupovať prednostne len seniori.Ešte mesiac dozadu sme boli schopní „nadávať” na pomalých dôchodcov v obchode či električke, dnes im dávame prednosť, dobrovoľne im nosíme nákupy domov a rozdávame im rúška. Jasné, situácia je vyhrotená, ale moja pointa je, že aj vďaka nej by sa to mohlo v budúcnosti zmeniť.Projekty a produkty pre slabších a starších budú preto v budúcnosti zaujímavé. Či už ako CSR, alebo štandardná komerčná aktivita, mnohé firmy by sa tejto príležitosti mohli zhostiť.Už sme v tomto článku naznačili, že postupný trend digitalizácie bude ešte viac stúpať. S tým, samozrejme, úzko súvisia aj pridružené logistické služby. Za posledných pár rokov sa rozmnožili vďaka e-commerce biznisu rôzne balíkomaty, balíkoboxy a drive in výdajovne.Slovensko bolo vždy lídrom v platbách bezkontaktnou kartou, ale aj kríza ohľadom koronavírusu ukazuje, že doba cashu je dávno preč. Dobierky pôjdu do úzadia a možnosti odberu tovarov sa budú množiť, napríklad:Príklad možností doručenia na Mall.skTento trend nastal už v predchádzajúcich rokoch. Hypermarkety (priekopníkom u nás bolo TESCO) začali postupne znižovať predajnú plochu, respektíve sa o ňu začali deliť s ďalšími nájomníkmi, a novovznikajúce predajne mali skôr charakter kompaktných diskontov a malých príručných obchodíkov.K tomuto trendu prispeli aj e-commerce biznisy, ktoré sa začali dostávať do retailu. Postupne vznikali malé výdajne tovaru či showroomy s vybranými produktami. Vo veľkých nákupných centrách sa začali zapĺňať stredové uličky s popup obchodíkmi presne na tento štýl. Pekným príkladom je malý kiosk e-shopu Dedoles v Bory Mall:Keď všetko prehrmí, uvidíme, koľko leteckých spoločností skrachuje. Ešte mesiac dozadu trhala väčšina letísk a aerolínií rekordy v počte prepravených cestujúcich. Dnes je situácia iná. Veľa lietadiel totiž stojí na zemi. Kríza má už aj svoju prvú obeť, leteckú spoločnosť FlyBe, ktorá ohlásila krach. A ďalšie budú nasledovať, ak nedostanú obrovské finančné injekcie od vlád.V každom prípade, prístup zákazníkov sa môže v budúcnosti zmeniť. Žili sme si v luxuse a nad pomery, čo sa odzrkadlilo v masovom medzinárodnom turizme. V podstate „za drobné” ste si mohli na víkend zaletieť hocikam v Európe (častokrát aj mimo nej). Niektoré mestá a populárne destinácie postupne prestali zvládať situáciu s „premnoženými” turistami.Mestá, ako Benátky či Barcelona, sa začali búriť. Ubúdalo miestne obyvateľstvo, riešila sa bytová otázka a začala sa otvárať téma Airbnb, ktorú považovali za vážnu hrozbu pre udržateľnosť dostupného ubytovania pre ľudí. Na internete sa objavili dokonca Hoaxy o tom, ako sa v Benátkach objavili Delfíny :)Medzinárodný turizmus zrejme nezmizne úplne, ale je jasné, že sa minimálne na najbližšie obdobie obmedzí. A tu je príležitosť pre lokálny turizmus. Ľudia budú mať príležitosť objavovať krásy vlastnej krajiny a nebudú k tomu potrebovať „Dankove poukazy”.Osobne si teda myslím, že sa znovu oživia lokálne pamiatky a aktivity v cestovnom ruchu. Toto je obrovská príležitosť pre biznis najviac postihnutých odvetví v súčasnosti, teda cestovné kancelárie, gastro, hotely či atrakcie.Pandémia koronavírusu so sebou nesie aj pozitíva. Ľudia sa naučia umývať si ruky a osvoja si základné dezinfekčné návyky. Reštaurácie, firmy, biznis centrá alebo autoservisy začnú viac dezinfikovať. V konečnom dôsledku to možno v budúcnosti prispeje k nižšiemu šíreniu iných ochorení (napríklad chrípka).Z pohľadu biznisu je to však tiež príležitosť, a to nehovorím len o dodávateľoch týchto produktov. V budúcnosti sa môže stať napríklad konkurenčnou výhodou, keď budete dodržiavať nadštandardné hygienické opatrenia vo svojej prevádzke. Trh možno prinesie nové hygienické normy či certifikáty. Ľudia sa budú niekde cítiť bezpečnejšie. To je tiež trhový mechanizmus v praxi.Viac sa začne dbať na prevenciu a menej sa budú tolerovať chorí pracujúci. Dnes sú skenery na meranie telesnej teploty realitou asi len na vybraných letiskách. Prečo by sa nemohli inštalovať pri všetkých vstupoch do exponovaných budov spolu s dezinfekčnými zariadeniami? Nápadom v tomto smere sa medze nekladú.Asi nikto teraz nevie, čo bude o týždeň alebo mesiac. Doba je neistá a len čas ukáže, ako to celé dopadne. V týchto ťažkých časoch by sme si však mali zachovať chladnú hlavu a rozmýšľať nad pozitívnymi vecami. Pevne verím, že aj tento článok k tomu dopomôže. Poďme sa všetci podporiť a vzájomne si pomôcť. Len tak bude budúcnosť ešte lepšia ako doteraz.
Autor článku: Juraj Sasko

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *